★阿修羅♪ 現在地 HOME > 掲示板 > 戦争56 > 226.html
 ★阿修羅♪
次へ 前へ
【英文元記事付き】イラク報道:NYタイムズに猛省迫る オンブズマンが記事【毎日】
http://www.asyura2.com/0406/war56/msg/226.html
投稿者 転載バカボン 日時 2004 年 6 月 01 日 08:19:01:kkVgFyCLlyr/.
 

http://www.mainichi-msn.co.jp/kokusai/america/news/20040531k0000e030020000c.html
イラク報道:NYタイムズに猛省迫る オンブズマンが記事

 【ニューヨーク高橋弘司】30日付米有力紙ニューヨーク・タイムズは、イラクの大量破壊兵器開発疑惑をめぐる同紙の一連の報道に猛省を迫る専属オンブズマン、ダニエル・オクレント氏の記事を掲載した。同氏は現イラク統治評議会メンバーで、旧反体制派組織「イラク国民会議」議長のチャラビ氏はじめ多数のイラク人亡命者らから米当局にもたらされた大量破壊兵器関連情報の多くがねつ造か不確かなものだったことを踏まえ、「うその犠牲者は新聞の読者だ」と指摘、十分な裏付け取材を経ないまま報道した同紙の姿勢を厳しく批判した。

 また、同紙の報道によって、フセイン元大統領が大量破壊兵器を保持していると事実上、全世界が信じる結果となってしまったと指摘、そうさせたかった人々による「巧妙なキャンペーン」に利用されたとして自己批判を促した。今回の記事掲載に象徴される最近の同紙の“変身”ぶりは今後、イラクをめぐる国際世論の行方にも影響を与えそうだ。

 オクレント氏は「大量破壊兵器か、大衆錯乱か」と題した記事で、同紙が26日、イラクの大量破壊兵器開発疑惑を中心とする過去の報道について「厳密さに欠けた事例」があったと異例の検証記事を掲載したことに関連し、「イラク開戦前の一連の報道は、ばか正直だった」と指摘、同疑惑をたびたび1面の派手な扱いで報じたことに反省を迫った。

 また、開戦後も数週間、同紙の「欠陥報道」は続いたと指摘。十分な裏付けのないまま、旧フセイン政権と国際テロ組織アルカイダとのつながりを強調した記事などを具体例に挙げた。さらに、国防総省が重用してきたチャラビ氏が最近になって「追放」状態に置かれたことに関連し、「タイムズはあたかもスイッチをひねるように、ひいきだった彼への評価を変えた」と皮肉を込めて批判した。

 さらに「失敗は個人的なものではなく制度的なものだ」と指摘、同紙の「機能不全」が原因でワシントンやバグダッドからの原稿が通例のチェック体制を経ないまま、掲載されたとし、一連の大量破壊兵器開発疑惑をめぐる報道について、積極的な検証報道の必要性を強調している。

 同紙では昨年、スター記者が多数の記事をねつ造していたスキャンダルが発覚、当時の編集局長が辞任に追い込まれるなど世界有数の一流紙の名声が急落、同12月、専属オンブズマンを置いて再生を目指している。
毎日新聞 2004年5月31日 11時11分


参考:ニューヨークタイムズの当該記事[閲覧には要登録(無料)]

http://www.nytimes.com/2004/05/30/weekinreview/30bott.html
THE PUBLIC EDITOR
Weapons of Mass Destruction? Or Mass Distraction?
By DANIEL OKRENT

Published: May 30, 2004


FROM the moment this office opened for business last December, I felt I could not write about what had been published in the paper before my arrival. Once I stepped into the past, I reasoned, I might never find my way back to the present.

Early this month, though, convinced that my territory includes what doesn't appear in the paper as well as what does, I began to look into a question arising from the past that weighs heavily on the present: Why had The Times failed to revisit its own coverage of Iraqi weapons of mass destruction? To anyone who read the paper between September 2002 and June 2003, the impression that Saddam Hussein possessed, or was acquiring, a frightening arsenal of W.M.D. seemed unmistakable. Except, of course, it appears to have been mistaken. On Tuesday, May 18, I told executive editor Bill Keller I would be writing today about The Times's responsibility to address the subject. He told me that an internal examination was already under way; we then proceeded independently and did not discuss it further. The results of The Times's own examination appeared in last Wednesday's paper, and can be found online at nytimes.com/critique

I think they got it right. Mostly. (I do question the placement: as one reader asked, "Will your column this Sunday address why the NYT buried its editors' note - full of apologies for burying stories on A10 - on A10?")

Some of The Times's coverage in the months leading up to the invasion of Iraq was credulous; much of it was inappropriately italicized by lavish front-page display and heavy-breathing headlines; and several fine articles by David Johnston, James Risen and others that provided perspective or challenged information in the faulty stories were played as quietly as a lullaby. Especially notable among these was Risen's "C.I.A. Aides Feel Pressure in Preparing Iraqi Reports," which was completed several days before the invasion and unaccountably held for a week. It didn't appear until three days after the war's start, and even then was interred on Page B10.

The Times's flawed journalism continued in the weeks after the war began, when writers might have broken free from the cloaked government sources who had insinuated themselves and their agendas into the prewar coverage. I use "journalism" rather than "reporting" because reporters do not put stories into the newspaper. Editors make assignments, accept articles for publication, pass them through various editing hands, place them on a schedule, determine where they will appear. Editors are also obliged to assign follow-up pieces when the facts remain mired in partisan quicksand.

The apparent flimsiness of "Illicit Arms Kept Till Eve of War, an Iraqi Scientist Is Said to Assert," by Judith Miller (April 21, 2003), was no less noticeable than its prominent front-page display; the ensuing sequence of articles on the same subject, when Miller was embedded with a military unit searching for W.M.D., constituted an ongoing minuet of startling assertion followed by understated contradiction. But pinning this on Miller alone is both inaccurate and unfair: in one story on May 4, editors placed the headline "U.S. Experts Find Radioactive Material in Iraq" over a Miller piece even though she wrote, right at the top, that the discovery was very unlikely to be related to weaponry.

The failure was not individual, but institutional.

When I say the editors got it "mostly" right in their note this week, the qualifier arises from their inadequate explanation of the journalistic imperatives and practices that led The Times down this unfortunate path. There were several.

THE HUNGER FOR SCOOPS Even in the quietest of times, newspaper people live to be first. When a story as momentous as this one comes into view, when caution and doubt could not be more necessary, they can instead be drowned in a flood of adrenalin. One old Times hand recently told me there was a period in the not-too-distant past when editors stressed the maxim "Don't get it first, get it right." That soon mutated into "Get it first and get it right." The next devolution was an obvious one.

War requires an extra standard of care, not a lesser one. But in The Times's W.M.D. coverage, readers encountered some rather breathless stories built on unsubstantiated "revelations" that, in many instances, were the anonymity-cloaked assertions of people with vested interests. Times reporters broke many stories before and after the war - but when the stories themselves later broke apart, in many instances Times readers never found out. Some remain scoops to this day. This is not a compliment.

FRONT-PAGE SYNDROME There are few things more maligned in newsroom culture than the "on the one hand, on the other hand" story, with its exquisitely delicate (and often soporific) balancing. There are few things more greedily desired than a byline on Page 1. You can "write it onto 1," as the newsroom maxim has it, by imbuing your story with the sound of trumpets. Whispering is for wimps, and shouting is for the tabloids, but a terrifying assertion that may be the tactical disinformation of a self-interested source does the trick.

"Intelligence Break Led U.S. to Tie Envoy Killing to Iraq Qaeda Cell," by Patrick E. Tyler (Feb. 6, 2003) all but declared a direct link between Al Qaeda and Saddam Hussein - a link still to be conclusively established, more than 15 months later. Other stories pushed Pentagon assertions so aggressively you could almost sense epaulets sprouting on the shoulders of editors.

HIT-AND-RUN JOURNALISM The more surprising the story, the more often it must be revisited. If a defector like Adnan Ihsan Saeed al-Haideri is hailed by intelligence officials for providing "some of the most valuable information" about chemical and biological laboratories in Iraq ("Defectors Bolster U.S. Case Against Iraq, Officials Say," by Judith Miller, Jan. 24, 2003), unfolding events should have compelled the paper to re-examine those assertions, and hold the officials publicly responsible if they did not pan out.

In that same story anonymous officials expressed fears that Haideri's relatives in Iraq "were executed as a message to potential defectors."

Were they? Did anyone go back to ask? Did anything Haideri say have genuine value? Stories, like plants, die if they are not tended. So do the reputations of newspapers.

CODDLING SOURCES There is nothing more toxic to responsible journalism than an anonymous source. There is often nothing more necessary, too; crucial stories might never see print if a name had to be attached to every piece of information. But a newspaper has an obligation to convince readers why it believes the sources it does not identify are telling the truth. That automatic editor defense, "We're not confirming what he says, we're just reporting it," may apply to the statements of people speaking on the record. For anonymous sources, it's worse than no defense. It's a license granted to liars.

The contract between a reporter and an unnamed source - the offer of information in return for anonymity - is properly a binding one. But I believe that a source who turns out to have lied has breached that contract, and can fairly be exposed. The victims of the lie are the paper's readers, and the contract with them supersedes all others. (See Chalabi, Ahmad, et al.) Beyond that, when the cultivation of a source leads to what amounts to a free pass for the source, truth takes the fall. A reporter who protects a source not just from exposure but from unfriendly reporting by colleagues is severely compromised. Reporters must be willing to help reveal a source's misdeeds; information does not earn immunity. To a degree, Chalabi's fall from grace was handled by The Times as if flipping a switch; proper coverage would have been more like a thermostat, constantly taking readings and then adjusting to the surrounding reality. (While I'm on the subject: Readers were never told that Chalabi's niece was hired in January 2003 to work in The Times's Kuwait bureau. She remained there until May of that year.)

END-RUN EDITING Howell Raines, who was executive editor of the paper at the time, denies that The Times's standard procedures were cast aside in the weeks before and after the war began. (Raines's statement on the subject, made to The Los Angeles Times, may be read at poynter.org/forum/?id=misc#raines.)

But my own reporting (I have spoken to nearly two dozen current and former Times staff members whose work touched on W.M.D. coverage) has convinced me that a dysfunctional system enabled some reporters operating out of Washington and Baghdad to work outside the lines of customary bureau management.

In some instances, reporters who raised substantive questions about certain stories were not heeded. Worse, some with substantial knowledge of the subject at hand seem not to have been given the chance to express reservations. It is axiomatic in newsrooms that any given reporter's story, tacked up on a dartboard, can be pierced by challenges from any number of colleagues. But a commitment to scrutiny is a cardinal virtue. When a particular story is consciously shielded from such challenges, it suggests that it contains something that plausibly should be challenged.

Readers have asked why The Times waited so long to address the issues raised in Wednesday's statement from the editors. I suspect that Keller and his key associates may have been reluctant to open new wounds when scabs were still raw on old ones, but I think their reticence made matters worse. It allowed critics to form a powerful chorus; it subjected staff members under criticism (including Miller) to unsubstantiated rumor and specious charges; it kept some of the staff off balance and distracted.

The editors' note to readers will have served its apparent function only if it launches a new round of examination and investigation. I don't mean further acts of contrition or garment-rending, but a series of aggressively reported stories detailing the misinformation, disinformation and suspect analysis that led virtually the entire world to believe Hussein had W.M.D. at his disposal.

No one can deny that this was a drama in which The Times played a role. On Friday, May 21, a front-page article by David E. Sanger ("A Seat of Honor Lost to Open Political Warfare") elegantly characterized Chalabi as "a man who, in lunches with politicians, secret sessions with intelligence chiefs and frequent conversations with reporters from Foggy Bottom to London's Mayfair, worked furiously to plot Mr. Hussein's fall." The words "from The Times, among other publications" would have fit nicely after "reporters" in that sentence. The aggressive journalism that I long for, and that the paper owes both its readers and its own self-respect, would reveal not just the tactics of those who promoted the W.M.D. stories, but how The Times itself was used to further their cunning campaign.

In 1920, Walter Lippmann and Charles Merz wrote that The Times had missed the real story of the Bolshevik Revolution because its writers and editors "were nervously excited by exciting events." That could have been said about The Times and the war in Iraq. The excitement's over; now the work begins.

The public editor is the readers' representative. His opinions and conclusions are his own. His column appears at least twice monthly in this section.

 次へ  前へ

戦争56掲示板へ



フォローアップ:


 

 

 

  拍手はせず、拍手一覧を見る


★登録無しでコメント可能。今すぐ反映 通常 |動画・ツイッター等 |htmltag可(熟練者向)|(各説明

←ペンネーム新規登録ならチェック)
↓ペンネーム(なしでも可能。あったほうが良い)

↓パスワード(ペンネームに必須)

(ペンネームとパスワードは初回使用で記録、次回以降にチェック。パスワードはメモすべし。)
↓画像認証
( 上画像文字を入力)
ルール確認&失敗対策
画像の URL (任意):
最新投稿・コメント全文リスト  コメント投稿はメルマガで即時配信  スレ建て依頼スレ
★阿修羅♪ http://www.asyura2.com/  since 1995
 題名には必ず「阿修羅さんへ」と記述してください。
掲示板,MLを含むこのサイトすべての
一切の引用、転載、リンクを許可いたします。確認メールは不要です。
引用元リンクを表示してください。